lördag 26 september 2009

Min dotter ska heta Harissa

Sommaren 1998 delade jag i några dagar en minimal etta i Vincennes i utkanten av Paris med mina vänner Sara och Johan. De hyrde lägenheten över sommaren och jag hälsade på några dagar på väg hem från en tågluff. Vi var alla nyförälskade i Paris. Sara och Johan var dessutom nyförälskade i varandra och hånglade mest hela tiden, vilket jag fann olidligt. När jag inte stod ut av deras kutter gick jag ner till det lokala mataffären Monoprix och gick mellan hyllorna, strök över flaskorna med vaniljdoftande mjukmedel och drömde om en perfekt värld.

En kväll skulle vi äta Marockansk mat och när Johan hörde att det fanns en kryddblandning med namnet Harissa, berättade han att hans framtida dotter skulle heta just Harissa. Nu blev det så att Sara och Johan gjorde slut. Johan träffade en kvinna med vilken han nu har en dotter. Hon heter Saga.

Det här är mitt harissarecept:

Du behöver:
Kumminfrön
Spiskumminfrön
Korianderfrön
2 vitlöksklyftor
Olivolja
Salt
Peppar
2 röda chilifrukter
En röd lök
1 röd paprika

Gör såhär:

Hetta upp en stekpanna och torrosta kryddorna. När de börjar dofta häller du ner dem i en mortelstöt och stöter dem till ett fint pulver.

Rosta under tiden paprikan i ugn, eller lägg den på gaslågan på spisen och bränn den tills den är svart i skalet. Lägg i en påse och låt svalna, dra sedan av det svarta skalet, ta bort kärnhuset.

Stek vitlök, röd lök och chili (ta bort kärnhuset, och klia dig inte i vare sig ögonen eller på något privat ställe på ett bra tag) tills de är nästan svarta och doftar rökigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar