måndag 26 juli 2010

Vanillie Kipfeln


Min österrikiska farmor bakade små vaniljgiflar som hon bjöd på ibland. Farmor var en mild, inlyssnande men mycket bestämd dam. Hon bröt stakt på tyska. Ibland förstod jag inte vad hon sa.

Farmor kallade sig själv för en äkta österrikisk hausfrau samtidigt som hon var en dedikerad karriärskvinna aktiv inom antroposofrörelsen. Hon hann med två äktenskap under sitt liv, att leva och arbeta i USA och föda tre barn. Som frånskild tvåbarnsmor i mötte hon en föräldralöse och elva år yngre farfar. Vid Anschluss skickade de min halvfaster till Sverige eftersom hon var halvjudinna och farmor, farfar och min far kom efter 1938. Jag minns farmor med ömhet och med en gnutta dåligt samvete, mest för att jag inte förstod att uppskatta henne när hon levde. Jag ville helst av allt bara berätta att jag ville slå sönder världen, men log istället vänt mot farmor när hon bad mig berätta om mig själv och svarade: "jag vet inte riktigt vad jag ska berätta". Vi var mil ifrån varandra när jag var tretton och hon 94. Farmor dog när jag var fjorton. Jag vill gärna tro att hon hade förstått mig om jag berättat.

Vaniljgifflarna dök upp igen när jag läste Charlotte Roches Våtmarker. Där huvudpersonen kallar sina yttre genitalier för just vaniljgifflar. En poetisk benämning får man säga.


150 g skållade mandlar
150 g vetemjöl
150g kallt, osaltat smör skuret i små kuber
70g socker
2 rumstempererade äggulor (lätt uppvispade)
1 tsk vaniljsocker
60g strösocker
125g florsocker
Extra vaniljsocker

Gör såhär:

1. Mal mandeln till ett fint mjöl i en matberedare eller nötkvarn (farmor hade en man kunde mala med för hand).
2. Sikta ner mjölet i en skål och tillsätt smöret. Använd händerna för att blanda smör och mjöl (som när du gör paj).
3. Blanda mandeln, äggulorna och vaniljsockret med händerna tills du har en sammanhållande deg. Knåda den smidig på ett bakbord. Dela sedan i fyra lika stora delar. Svep dessa i plast (folie eller påse) och låt vila i kyl i minst en kvart.
4. Sätt ugnen på 160°C. Förbered två bakplåtar med papper eller smörj med smör.
5. Rulla en degdel i taget till en korv som är ca 2 cm tjock. Skär den i 2 cm breda bitar. Rulla varje del till en liten korv på ca 5 cm och forma till en giffel och lägg på plåtarna.
6. Baka i 20 minuter, och byt plats på plåtarna efter halva tiden. Låt svalna.
7. Blanda florsocker, stösocker och vaniljsocker i en liten skål.
8. Vänd gifflarna i sockerblandningen och låt svalna helt på bakgaller. Sikta över lite extra vaniljsocker precis innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar